Tanker tenkt til ettertanke

Her kommer jeg til å poste litt nå og da for å få tanker ned på arket, opp på skjermen. Håper dere får noe ut av det jeg skriver, og at jeg ikke bare skriver for min egen del. Legg mer enn gjerne igjen kommentarer slik at det blir en interaktiv schwung over det hele. _dAVID

My Photo
Name:
Location: Stange, Hedmark, Norway

I guess the same as the last one

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Wednesday, June 21, 2006

Kameler og sånn



Et lite tankekors: Kameler går av med døden uten å ha funnet en mening med livet.

Alt er kanskje relativt, men kameler blir, når alt kommer til alt, drevet av andres ønsker og forståelse av hvorfor vi eksisterer. Til tross for at det er et faktum som er vanskelig for en kamelelsker å innse, er det allikevel sant. Ingen kameler setter foten ned og sier: ”Stopp en halv. Nok er nok. Hvordan skal jeg få realisert meg selv ved å dasse gjennom nok en ørken?” Det høres litt dumt ut. Ikke vel?

Her ligger en fundamental forskjell mellom oss og kameler. I meningen med livet mener jeg. Det og puklene. Mennesker stresser av gårde for å finne ut hva det egentlig er de skal her nede. Vi går rundt og venter på at vi skal få skriften på veggen (Daniel 5:5) eller at et esel (4. Mosebok 22:28) skal komme på døra og gi oss en smekk og noen retningslinjer. Kristne er ofte ihuga meninga-med-livet-jagere, og ikke uten grunn. I Jeremia 29:11 står det at Gud vil gi oss ”fremtid og håp”, en mening med livet.

Har Gud en mening med livet mitt, med livet ditt? Har Han store planer for hva vi skal utrette? Det er ofte jeg ber Gud om å gi meg en visjon, en drøm. Jeg ber om at han må vise meg hva jeg skal gjøre ”når jeg blir stor”. 9 av 10 ganger sitter jeg skuffa tilbake og tenker ”Blææ!”. Litt av grunnen til dette tror jeg er at jeg ikke trenger å vite hvor jeg er om 20 år, selv om jeg noen ganger syns jeg burde få greie på det. Livets promenade, eller karavane om du vil, innebærer ofte at Gud sier: ”Gå bort til han fyren der og prat med ham,” ”ta et brevkurs i spansk” eller ”sett deg på den kamelen og ri ut i ørkenen.” Til slutt ender du opp ved en oase og det går opp for deg hvorfor du sitter og gynger på toppen av en kamel.

Selv om jeg ikke alltid jeg føler at Gud sier noe spesifikt til meg, vil jeg allikevel forsette med å ta valg i tråd med Guds ord og be Han om å velsigne valgene jeg tar. Meningen med livet er tross alt ikke et tåkelagt mål langt der borte. Meningen med livet er ting jeg liker å drive med til daglig, relasjoner til andre mennesker. Jeg tror meningen med livet er en daglig overgivelse til Gud.

Et lite tankekors: Mennesker kommer til verden med en mening med livet.

_dAVID anno Mai 2006

1 Comments:

Blogger Saxofonmannen™ said...

Go David!

Her har du en dyrevits:
Hvilket dyr er skikkelig dårlig til å bake?

...

Kamelen! "Ka? Mel...?"
:-D

-Øyvind

Saturday, 29 July, 2006  

Post a Comment

<< Home