Tanker tenkt til ettertanke

Her kommer jeg til å poste litt nå og da for å få tanker ned på arket, opp på skjermen. Håper dere får noe ut av det jeg skriver, og at jeg ikke bare skriver for min egen del. Legg mer enn gjerne igjen kommentarer slik at det blir en interaktiv schwung over det hele. _dAVID

My Photo
Name:
Location: Stange, Hedmark, Norway

I guess the same as the last one

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Wednesday, June 21, 2006

Tørketrommel og stavmikser


Hva gjør at jeg begynner å tro? Eller hva gjør jeg for å få andre til å tro? Jeg tenker ikke nødvendigvis på å tro på Gud, men bare det å tro på et eller annet.

For min egen del har det mye å si hvem som sier noe til meg om jeg tror det som blir sagt. Kommer det en heller tvilsom figur opp til meg og forteller om en helt fantastisk måte å tjene penger på, eller prøver å selge meg en tørketrommel med innebygd stavmikser og USB-inngang, skal det litt til for at jeg tror vedkommende. Vil derimot en kompis av meg, som jeg respekterer og har lært å stole på, prøve å selge meg dette tørketrommelvidunderet, ofrer jeg det i hvert fall en tanke. Jeg stoler tross alt på min egen dømmeevne til å velge venner det går an stole på.

I andre rekke kommer det jeg eventuelt skal begynne å tro på, få tro for. Personlig har jeg ikke bruk for en tørketrommel med alt mulig unødvendig ekstrautstyr. Jeg har for så vidt ingen vaskemaskin heller, så en tørketrommel blir i mitt tilfelle ekstrautstyr i samme grad som en stavmikser hadde blitt. Uansett, når jeg blir presentert for noe nytt begynner jeg å snu og vende på det og vurdere i hvilken grad dette kan tjene meg. Min egen interesse er avgjørende for at jeg skal begynne å tro på, eventuelt kjøpe eller ta i bruk, noe jeg tidligere ikke har vært ute for.

Er tro så egoistisk? Er jeg så egoistisk? Jeg sier i hvert fall at jeg ikke vil gå inn for å bare tenke på meg selv. Jeg sier at jeg vil hjelpe andre; fattige barn i Afrika, en nabo som trenger hjelp med å måke snø, foreldrene mine. Når alt kommer til alt er det vanskelig å ikke tenke på seg selv, å handle for at noen andre enn meg selv, og kun dem, kan nyte godt av det.

Veien vekk fra egoisme er ofte ett skritt av gangen. For meg begynner veien til en tro uten selviske motiver med å tro på en som gjorde noe stort for meg, uten tanke på seg selv. Hver dag vil jeg prøve å tro uten å tenke på hva det gagner meg, fordi det var en som levde, og fortsatt lever, på en måte som gjorde at jeg begynte å tro.

_dAVID anno Juni 2006

2 Comments:

Blogger Princess Of God said...

wow...konge å lese david, du er go på å skrive, det skal være sikkert=) håper du nyter sommern

Wednesday, 28 June, 2006  
Blogger MAGGI said...

interessant lesning...veldig enig med deg:) stå på.

Wednesday, 28 June, 2006  

Post a Comment

<< Home